سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با منوچهر متکی دیدار و پیرامون طرح ارایه شده در خصوص برنامه‌های صلح آمیز اتمی ایران بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با اشاره به ملاقات‌های صورت گرفته با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: نتایج مذاکرات جاری چشم انداز جدیدی را تبیین می‌کند. فکر می‌کنیم اگر اراده سیاسی را فعال کنیم، زمینه یک توافق سیاسی فراهم می‌گردد. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر رسیدن به یک راه‌حل عادلانه و تامین کننده حقوق مشروع جمهوری اسلامی ایران استوار است.

خاویر سولانا در تهران

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح اصول راهبردی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه صلح آمیز اتمی در چارچوب قاعده منافع و حقوق ایران و نگرانی‌های موجود گفت: به اعتقاد ما هنر دیپلماسی نیل به ساز و کاری متعادل را می‌باید آشکار سازد.

متکی با تبیین شرایط فعلی برنامه تحقیقات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آنچه در مشوق‌ها دارای اهمیت است، حمایت از حق تحقیقات ایران در فناوری است و این موضوع در روند مذاکرات می‌بایست کاملا روشن و بدون ابهام باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: همانطوری که ما در شناسایی حقمان در برنامه فناوری همت می‌گماریم به همان اندازه از عدم انحراف به برنامه اتمی نیز تلاش می‌ورزیم. به نظر ما در مذاکرات هر گونه پیش شرط شرایط را دشوار خواهد ساخت.

متکی با تشریح سابقه برنامه اتمی ایران با اروپا و آمریکا از سال 1957 اظهار داشت: توافقنامه بین ایران و آمریکا مرتبط به سال 1957است که در مقدمه آن حق ملت‌ها در استفاده از انرژی اتمی مورد تاکید قرار گرفته و در آن برنامه تولید 30 هزار مگاوات برق از طریق انرژی اتمی مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

خاویر سولانا با اشاره به مذاکرات خویش با دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: مذاکرات با آقای لاریجانی در فضایی سازنده انجام گرفت. ما در مجموعه ارایه شده، سعی کرده‌ایم نیازهای جمهوری اسلامی ایران در فناوری صلح آمیز از طریق ساز و کارهای ارایه شده لحاظ شود. امیدواریم مقامات جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتن زوایای تمامی جوانب طرح و با دقت و بدون عجله، بررسی و نظرات خویش را ارایه نمایند

کد خبر 74

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز